Vooruitblik kerkdienst van zondag 22 september

Tijdens de kerkdienst van zondag 18 augustus jl. ging pastor Albert Metselaar uit Hoogeveen in op ons beeld van ‘God de Vader’, zoals Jezus dat ons leerde, en hoe revolutionair dat eigenlijk was ten opzichte van de bestaande religies.

Hij bracht het heel dichtbij, door in te haken op de vondsten in Zweeloo, toen daar een grafveld werd opgegraven. Van een prinses was geen sprake, vertelde professor Van Es, toen professor Van Es op 21 april 2010 een lezing hield in onze kerk. Vergelijkbare vondsten in het buitenland koppelt men aan een priesteres, waarbij de spinsteentjes (geen kralen) een rol spelen. We kunnen het koppelen aan het spinnen van de levensdraad, zoals men zich dat toen voorstelde. Je levensdraad bepaalde je toekomst.

Tijdens haar leven heeft de priesteres deze spinsteentjes niet gedragen. Ze werden na haar dood meegegeven. In haar dagen waren de mensen speelballen van de goden, je moest maar zien hoe je ze te vriend hield. Een God als ‘ouder’, dat kende men totaal niet. In 2010 was Albert met een dame in de kerk aanwezig in de kledij uit die tijd. Weinigen viel het op, dat de kleding van de dame eigenlijk gewoon de dagelijkse kledij uit de tijd van de priesteres was. Komt namelijk ook nog bij dat niet alles bewaard is gebleven, terwijl in de reconstructie de hele kledij werd gedragen.

In de kerkdienst van zondag 22 september is de kledij van de vrouwen uit de dagen van de priesteres van Zweeloo nog weer te zien. Inclusief mantelspelden, omslagdoeken, alles wat men toentertijd gewoon was te dragen, en ook zij gedragen zal hebben