App

App leidt belangstellenden door het 13e eeuws Zweeler kerkje en wijst op de talrijke bijzonderheden

Vanaf het najaar van 2021 kunnen belangstellenden het 13e eeuws kerkje van Zweeloo van de voor tot achterdeur leren kennen met de smartphone of tablet in de hand. Nu je voor vrijwel alles een app kunt downloaden, kan onze kerk natuurlijk niet achterblijven.

Rondleiding in eigen tempo

Het kerkje aan De Wheem in Zweeloo geldt als een van de belangrijkste religieuze en cultuurhistorische monumenten voor Zweeloo en wijde omgeving. Met deze app op je telefoon of tablet kunnen bezoekers in hun eigen tempo zich laten rondleiden en leren ze de kerk op een onverwachte manier kennen. Ook als de kerkdeuren gesloten zijn.

Verborgen verhalen

Wat is het verhaal van de grote platte veldkei voor de ingang van het godshuis en van de Romaanse doopvont uit de 13 eeuw. Ook de Maria Luidklok en het orgel van Jan Proper krijgt in de app alle aandacht. Net als het unieke smeedijzeren deurtje van het sacramentshuisje.

Verder is ook de preekstoel een verhaal apart. Maar ook bijzondere bezoekers, waaronder de wereldvermaarde schilder Vincent van Gogh. Deze en tal van andere historische wetenswaardigheden worden in de app in de spotlights geplaatst. “Uiteraard is het mooi om alle verborgen verhalen nu met belangstellenden te delen. Niet alleen voor passanten en toeristen leuk, maar ook voor de inwoners zelf.”

App voorziet ook in vraag rondleidingen en informatie

De kerkenraad hoopt dat de Zweeler kerk met de app ook kan voldoen aan de vraag van geïnteresseerden voor rondleidingen – in een tijd dat het steeds moeilijker is vrijwilligers te vinden om de kerk buiten de kerkdiensten te openen en mensen rond te leiden. Dankzij de app kan de informatie bij thuiskomst nog enkele dagen via de app rustig worden bekeken. Tevens hoopt men hiermee een grotere groep te kunnen informeren over actuele ontwikkelingen binnen de kerk. In contact blijven met mensen, de agenda van kerkdiensten of bijeenkomsten laten zien: allemaal dingen die prima samen in deze app kunnen.

De app – geschikt voor gebruik op mobiele telefoon en tablet – is ontwikkeld in samenwerking met studenten van NHL Stenden in Emmen. U kunt de app als volgt installeren : download de Zweeler kerk App in Google Play.

Ontdek het op Google Play