Zweeler Palet

Het Zweeler Palet is een werkgroep onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad van de Hervormde Kerk van Zweeloo. Reeds gedurende meer dan 10 jaar organiseert Het Zweeler Palet exposities van beeldende kunst in de kerk van Zweeloo. Vier maal per jaar, meestal in de periodes rondom de schoolvakanties. De exposanten zijn amateurs, semi-professionals en professionals.

Contactpersoon:
Roely Kuipers, roelykuipers@hetnet.nl, 0591-371821

Expositie Zweeler Palet van 13 oktober t/m 12 november a.s.

Net als de vorige expositie, staat ook deze expositie in het teken van het Van Gogh Drenthe-jaar.

Het thema luidt: “de eigenaardigheid van het Drentse landschap”. Vincent van Gogh verbleef in 1883 enkele maanden in Zuidoost Drenthe en was nogal onder de indruk van het landschap, hij noemde het “zo eigenaardig en zo vredig…”.

Op 1 november maakte hij een dagtochtje naar Zweeloo. Hij tekende toen het kerkje van Zweeloo, het kerkje dus waarin Het Zweeler Palet exposities verzorgt.

In de vorige expositie waren vooral tekeningen en etsen te zien, in deze expositie zijn zowel schilderijen als ruimtelijk werk te bewonderen.

De deelnemende kunstenaars zijn:

• Froukje Dijkstra, keramiek;
  • Jolanda Kieneker, schilderijen;
  • Sikko Mulder, schilderijen;
  • Harry Soepenberg, schilderijen;
  • Wilma Wassing, beelden in hout en keramiek;
  • Ina Zeewuster-Wesseling, beelden in steen.
  • Marijke Wessel, schilderijen

De officiële opening vindt plaats op 13 oktober om 19.30 uur. De kerk is open vanaf 19.00 uur. De opening wordt verricht door Heily Stoel, voorzitter Van Gogh Huis Drenthe. De muzikale omlijsting wordt verzorgd door Alida Gründmann.

De openingstijden van de expositie zijn: woensdag, zaterdag en zondag van 13.00 – 17.00 uur. Een mooie expositie in het eeuwenoude kerkje van Zweeloo.

Voorgaande expositie : De 1e expositie van 21 juli t/m 20 augustus had als thema: “Tekeningen vanuit het gedachtegoed van Vincent van Gogh”.

De aankomende twee exposities van het Zweeler Palet betreffen speciale thema exposities in het kader van “Van Gogh Drenthe”.

Op 1 november 1883 bezocht Vincent van Gogh Zweeloo en schreef daarover aan zijn broer Theo: “Het inrijden van het dorp was toch zo mooi! Hier zijn de woningen heel breed tusschen eikenboomen van een superb brons. Ik kwam voorbij een oud kerkje, en zag een herder met een koppel schapen langs de hegge.” Helaas vond Van Gogh niet wat hij hoopte te vinden in Zweeloo, namelijk andere kunstenaars, omdat die al weer vertrokken waren. De kou in de herfst trok hen niet aan. Toch ontwikkelde zich in Drenthe de overtuiging bij Van Gogh, dat hij als kunstenaar verder wilde.

De 1e expositie van 21 juli t/m 20 augustus heeft als thema: “Tekeningen vanuit het gedachtegoed van Vincent van Gogh”.

De deelnemende zes kunstenaars tonen een hedendaagse interpretatie van hetgeen hen heeft geïnspireerd vanuit Van Gogh’s brieven. De kunstenaars zijn: Kees Verweij, Monique Berger, Sylvia Bökkerink, Kalpa Maclachlan, Joke Holwarda en Frans Beelen.