Openluchtdienst in Zweeloo, 1 september 2024, 10.00 uur Locatie: Vlinderprinses, Zweeloo

Op 1 september organiseren de kerken van Aalden en Zweeloo een gezamenlijke openluchtdienst. Die dienst zal volledig in het Drents zijn en de voorganger die dag is ds. Hans Katerberg. Bijzonder is dat we die openluchtdienst kunnen houden op de plaats waar in de week daarna het Drentstalige muziektheaterspektakel ‘De Vlinderprinses’ wordt uitgevoerd.

Als kerken mogen we die zondag gebruik maken van de voorzieningen en tribunes die voor deze uitvoering worden opgebouwd, en die belangeloos door de projectorganisatie van De Vlinderprinses beschikbaar worden gesteld voor de kerkdienst. De inhoud van de viering staat inhoudelijk wel los van De Vlinderprinses voorstelling.

Thema van de viering is ‘De waorheid en niks as…..’  naar aanleiding van Prediker 3. In onze tijd heeft ieder mens zijn eigen waarheid, maar wat is ‘waarheid’ in de bijbel eigenlijk? Doel van de viering op 1 september is om in de eigen streektaal te laten horen wat de gekozen Bijbeltekst ons in deze tijd heeft te zeggen. Als kerken van Zweeloo en Aalden denken we, samen met Hans Katerberg, dat door gebruik van de Drentse taal, er gemakkelijker, ook op gevoelsniveau, een boodschap kan worden gebracht, gehoord en begrepen.

Die ochtend is de muzikale begeleiding in handen van Karin Heeling, en de cantorij van de Zandloper-kerken ondersteunt de samenzang.

Als kerken leveren we graag een bijdrage aan het bevorderen van de onderlinge samenhang en het welzijn binnen onze dorpen en onze regio. Dat betekent dat we toegankelijk zijn, en binnen de dorpen een ontmoetingsplaats bieden voor iedereen.

Daarom op deze historische plaats een openluchtdienst waar iedereen uit het Zandloper-gebied van harte voor wordt uitgenodigd. Graag tot ziens op 1 september, 10.00 uur!

Namens de kerken van Zweeloo en Aalden,

Gilbert Mulder en Hans Hordijk