Even voorstellen…..Ds. Jennie Lambers – Niers uit Coevorden gaat alleen nog voor in Drentstalige diensten

Moi volk,

Mijn naam is Jennie Lambers-Niers en sinds eind april ben ik met pensioen. Tot dat tijdstip was ik invaldominee in Coevorden.

Een rode draad in mijn leven en mijn werk is de streektaal. Het Drents is mij zeer lief. Het is de taal waarin ik ben opgevoed en die me tevens dicht bij mensen brengt. Daarom ga ik sinds mijn emeritaat alleen nog voor in Drentstalige diensten, noodgevallen uitgezonderd.

Mijn studie theologie heeft lang geduurd: maar liefst 12 jaar! Maar naast een druk gezin (vier kinderen) en een parttime baan kon het niet anders. Ik ben begonnen met de opleiding leraar godsdienst aan de – toen nog- Noordelijke Leergangen in Zwolle en Leeuwarden. Op aandringen van mijn man en kinderen volgde ik die jaren ook cursussen Bijbels Grieks, Hebreeuws en Latijn, zodat ik na het behalen van mijn eerste graads onderwijsbevoegdheid klaar was voor een verdere opleiding aan de universiteit te Groningen. Daar haalde ik mijn doctoraal en kerkelijke diploma’s.

Met veel plezier heb ik gewerkt, onder andere in Gramsbergen en Oosterhesselen. Toen kwam de reuma in mijn leven, dit was een voorlopig einde van het gemeentepredikantschap. Gelukkig kon ik in later jaren aan de slag als invaldominee.

In mijn preken wil ik de bijbelse boodschap in begrijpelijke taal brengen. Daarbij probeer ik een link te leggen naar het leven van alledag. In het pastoraat gaat het vooral om de mens die ik mag ontmoeten. Ik ervaar het als bijzonder waardevol om samen met haar/hem een stukje van haar/zijn levensweg te gaan. Het begint altijd met nabijheid, het geloof komt daar dan vanzelf wel bij.

In mijn vrije tijd vertaal ik bijbelboeken in het Drents en speel ik saxofoon. Die muzikale hobby deel ik met mijn man. We zijn lid van twee orkesten: Stedelijke Muziekvereniging Coevorden en het Drents Senioren Orkest. Bij optredens van beide orkesten presenteer ik het programma. Natuurlijk inde streektaal.

Ik vind het fijn dat ik u dit jaar een paar maal mag ontmoeten in de kerkdiensten als voorganger in het mooie kerkje van Zweeloo.

Met een vriendelijke groet, ds. Jennie Lambers-Niers, Coevorden