Een nadere kennismaking met Roelf Stoel, 10 dec gaat hij voor

10 december gaat Ds. Stoel voor om 10.00 uur. Maar hoeveel jaren komt Roelf Stoel al in de  Zweeler kerk? “Ik schat zo’n dertien jaar. Elk jaar belde Jan Reinders, de koster, mij op om te vragen of ik het komende jaar niet een paar keer naar Zweeloo wilde komen. Ik herinner mij nog de warme en prachtige gesprekken die ik met hem voerde. Ik kon dan ook niet weigeren. Toen was ik al voorganger van de vrijzinnig hervormde kerk in Nieuw Amsterdam/ Veenoord  en Zweeloo lag niet ver weg. Met heel veel goede herinneringen denk ik aan die diensten terug.”

In januari 2020 werd Stoel opgeschrikt door het bericht dat Jan Reinders was overleden. “De gezellige prater was niet meer.  ‘As bie oes de kark vol is, dan is ’t neeit good’, zei Jan eens tegen mij. Ik ging naar zijn begrafenis en trof de kerk bomvol. Het was ‘neeit good’. In  het vrijzinnig kerkkrantje van Nieuw Amsterdam/Veenoord schreef ik:

Oh  God , waar is uw herdershand

Oh Heer wat is ons deel

Hoe hoedt U thans ons Drentheland

Zunder de ‘ köster van Zweel’

Daar zat serieus de vraag achter: hoe moet het nu verder met de kerk van Zweeloo? Maar ik werd gewoon weer opgebeld en gevraagd en ontdekte dat  alles gewoon doorging, zodat de lofzang in de kerk van Zweeloo niet onderbroken werd. Daar mag u trots op zijn. In Nieuw Amsterdam hebben wij de kerk moeten sluiten, niet vanwege leegloop, maar vanwege het feit dat bestuursleden niet meer te vinden waren.  Natuurlijk,… er zijn zorgen, ook in Zweeloo.”

Tot slot iets meer over mijzelf

Roelf Stoel, geboren 2 juni 1947 in Groningen. Zoon in een groot doktersgezin.  Opgegroeid in Drachten.  Pedagogische academie gedaan, daarna theologie gestudeerd. Alleen doctoraal gedaan, geen kerkelijke examens. Ik ben gedoopt, maar heb nergens belijdenis gedaan aangezien ik heb geweigerd na de doop mij aan te sluiten bij één van de kerken. Voor mij is de Kerk universeel, onbegrensd. Gegrondvest op een onbegrensd verhaal. Geen clubje van deze op gene kleur.

Die houding heeft mij wel in veel kerken gebracht, maar voor vrijzinnige kerken heb ik als voorganger mogen dienen. Dat was in Leegkerk, Appingedam/Delfzijl, Valthermond, Stadskanaal/Musselkanaal en tot voor kort in Nieuw Amsterdam/Veenoord.  Zeg maar van het Wad tot aan Schoonebeek.

Daarop dichtte ik het volgende:

Leg ik eens aan in de laatste haven

De Heer vraagt: Wat heeft men aan jou gehad

Ach Heer, Ik heb de laatste vrijzinnigen begraven

Van Schoonebeek tot aan het Wad.

Met Heily Snater ben ik getrouwd. De kerkgangers onder u zullen haar wel kennen van die keren dat ze samen met haar zangmaat Jan Mastwijk de dienst kwam verrijken met hun zangrepertoire.

Heily heeft onlangs ook de laatste tentoonstelling van het Zweeler Palet geopend in de kerk. Zij deed dat in haar hoedanigheid van voorzitter van het Van Gogh Huis Drenthe in Nieuw Amsterdam/Veenoord.

We hebben twee zonen die inmiddels met hun wederhelften lieve gezinnetjes hebben gevormd.

Ik hoop nog een poosje bij u in een dienst te mogen voorgaan.

Roelf Stoel.