Even voorstellen : Ds. Janneke Pley-Inia uit Winterswijk

Beste gemeenteleden,

Het is al weer heel wat jaren geleden dat ik begon als predikante in Oost-Terschelling.

Bijzondere mensen kwamen op mijn weg daar. Zo waren er fervente strandjutters, een bekende zanger in Hoorn met een eigen cafe en natuurlijk badgasten, de mensen van de wal.

Om Oost stond het leven in het teken van boerderijen en daarnaast de verhuur van vakantiehuizen. Ik kwam terecht in een pastorie waarin ik over ruimte niet te klagen had. Ik ontmoette een van afkomst Engelse vrouw die de gave had om met hout mooie kunstwerken te maken. Zo maakte zij een werk van de kerk te Hoorn.

Het was een periode met naast eilandbewoners veel  contacten met mensen uit heel Nederland.

Met de kerkenraad gingen we regelmatig met paarden en een huifkar naar het strand.

Na Oost-Terschelling kwam ik in een stadsgemeente, Zutphen, terecht. Een periode met veel vergaderingen over SOW (Samen op Weg) en een bloeiende samenwerking met verschillende Kerkbesturen.

De Walburgiskerk is als het ware het hart van Zutphen. Naast kerkelijke activiteiten ook veel concerten en stedelijke activiteiten. Daarna Terneuzen, waarin ik met name predikant voor de vele ouderen verspreid over de stad was.

Een mooie periode met veel medewerkers en samenwerking met andere besturen. Omdat mijn man graag weer de bossen wilde opzoeken besloten we in Drenthe op zoek te gaan naar een huis.

Het werd, voor ons ook een verrassing, een huis over de grens in Ringe.

In die periode werkte ik op contractbasis in Coevorden, Bruchterveld, Klazienaveen en Zwartemeer en opnieuw in Coevorden.

Bij een vergadering van collega s trof ik uw oud-predikant Jan Hylkema.  In de kerk was behoefte aan gastvoorgangers. Zodoende de rit gemaakt vanuit Ringe naar Zweeloo.

Vanaf dat moment ging ik regelmatig bij u in de gemeente Zweeloo voor. Cees Roubos was en is de organist. Hij geeft door het orgelspel en improvisatievermogen veel kleur aan de dienst.

Het kerkje van Zweeloo heeft veel charme ,uitstraling. Geen wonder dat Vincent van Gogh die uitstraling ook heeft opgemerkt.

Super dat de kerkenraad weer voltallig is om het werk in de kerk voort te zetten.

We hopen u weer eens te ontmoeten in de kerk en samen om te kieken en vooruit te kieken.

Het ga u goed en Gode bevolen lieve mensen.

Ds. Janneke Pley-Inia, Winterswijk