Mag ik er zijn? Dat is de centrale vraag van Vincent van Gogh…. en die staat ook centraal tijdens kerkdienst op zondag 10 september a.s.

Mag ik er zijn? Dat is de centrale vraag van Vincent van Gogh. We kunnen het ook verwoorden als een zoektocht naar (h)erkenning. Een zoon van goede huize, die kiest voor het gewone volk, een mens met mogelijkheden en een gezondheidsprobleem, die met zijn gaven een weg zoekt in een samenleving die er niet open voor staat.

Een kerkelijk werker met een levende relatie met het Hogere, stuklopend op de kerk zelf. En dan ook nog iemand die in zijn brieven aangeeft dat de boodschap van de schilder in zijn werk zit, zoals die van een schrijver in teksten zit.

Kortom, er zijn flink wat invalshoeken om vanuit kerkelijk perspectief naar Vincent te kijken. We kunnen bijbelgedeelten koppelen aan wat hij zegt en oproept. We kunnen liederen aan zijn werk koppelen. Genoeg om een hele dienst aan Vincent te koppelen.

Een hele spannende vraag daarbij is hoe we vandaag de dag de Vincents van onze tijd neerzetten. Wat zegt de gelijkenis van de talenten ons daarbij? Dit alles houden we tegen het licht – Vincent en licht! – in de kerkdienst van 10 september a.s. beginnend om 10.00 uur in het kerkje van Zweeloo. Een Van Gogh-locatie.

Voorganger pastor Albert Metselaar is net als Vincent kerkelijk actief en kent vanuit zijn andere bestaan de Vincents van onze tijd. Hij is tevens één van de historici die zich in de afgelopen jaren hebben gebogen over Vincent van Gogh in Drenthe.