VINCENT VAN GOGH EN HET KERKJE VAN ZWEELOO, 67STE EXPOSITIE ZWEELER PALET

Op 1 november 1883 bezocht Vincent van Gogh Zweeloo en schreef aan zijn broer Theo:

“Het inrijden van het dorp was toch zo mooi! Hier zijn de woningen heel breed tusschen eikenboomen van een superbe brons. Toonen in het mos van goudgroen, in den grond van roodachtigen of blauwachtigen of geelachtigen donkere lilasgrijzen, toonen van een onuitsprekelijke reinheid in het groen van korenveldjes”. “Ik kwam voorbij een oud kerkje, en zag een herder met een koppel schapen langs de hegge.”

Toen 140 jaar geleden Vincent van Gogh een bezoek bracht aan zuidoost Drenthe, hoopte hij er andere kunstenaars te ontmoeten, maar in het najaar waren die er niet meer. Van Gogh begreep daar niets van, want hij was zelf verrukt van het specifieke landschap in dit jaargetijde.

“Het is iets eigenaardigs van hier, telkens precies ’t zelfde en toch precies variatie. O, het is hier zó eigenaardig en zó stil en vredig.”

Na vier maanden vertrok hij weer uit Drenthe, beladen met een aantal studies en schilderijen. Maar belangrijker: hij zag hier de basis van zijn kunstenaarschap ontstaan.

De 67ste expositie van het Zweeler Palet staat geheel in het teken van Van Gogh met als thema: tekeningen vanuit het gedachtegoed van Vincent van Gogh. De deelnemende kunstenaars tonen een hedendaagse interpretatie van hetgeen hen heeft geïnspireerd vanuit de brieven van Van Gogh. De kunstenaars zijn:

• Kees Verweij
  • Monique Berger
  • Sylvia Bökkerink
  • Kalpa MacLachlan
  • Joke Holwarda
  • Frans Beelen

De expositie is van 22 juli t/m 20 augustus 2023 geopend op woensdag, zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur. De entree is gratis.

De officiële opening: 21 juli 2023, aanvang 19.30 uur door Roelie Lubbers, coördinator activiteiten Van Gogh Drenthe in Coevorden. Muzikale omlijsting door harpiste Kathelijne Schelfhout. De kerk is open vanaf 19.00 uur.

VOORUITBLIK 68STE EXPOSITIE ZWEELER PALET

Tijdens de 68ste expositie van 13 oktober t/m 12 november 2023, die eveneens in het teken van Van Gogh zal staat, zullen kunstenaars werk tonen, dat geïnspireerd is op het thema: “de eigenaardigheid van het Drentse landschap”. Daarover zult u op een later tijdstip nader worden geïnformeerd.

VOORUITBLIK OPEN MONUMENTENDAGEN 9 EN 10 SEPTEMBER 2023

U kunt van ons verwachten: een expositie, oude ambachten, schaapskudde en paardentram. Ook hiervoor geldt, dat wij u later meer informatie  zullen verstrekken.

Zweeler Palet

Loes de Wolff