Heleen Mertens uit Meppen : “Geloof geeft mij passie”

Korte tijd geleden kreeg ik telefonisch de vraag voorgelegd of ik bereid was om voor te gaan tijdens een aantal kerkdiensten in Zweeloo. Het telefoongesprek verliep prettig, de daaropvolgende contacten waren warm en mijn gevoel was goed!

Ik kon dan ook niet anders dan van harte positief te reageren. Er werden datums vastgelegd en nu was het wachten op de eerste dienst. Tenminste dat dacht ik…… maar er kwam nog een vraag. De vraag waar ik al bang voor was: “wil jij jezelf wel voorstellen in het kerkblad De Zandloper en de website van de Zweeler kerk ?”. Een gewone vraag, een logische vraag, maar voor mij ook een spannende vraag, want wat wilt u van mij weten?

Uit informatie heeft u vast al vernomen dat ik Heleen Mertens ben en dat ik in het prachtige  Drentse Meppen woon met man en twee bouviers. Daarover hoef ik dus niets meer te vertellen. De honden Oscar en Banjer, doen hun naam eer aan: Banjer banjert de hele dag door. En Oscar doet bij ons in de keuken vrijwilligerswerk: zorgvuldig houdt hij het aanrecht in de gaten of er iets ligt dat daar niet hoort…… Zo onopvallend mogelijk haalt hij die snoeperij van het aanrecht en bewaart het in zijn buik!

Vijf schitterende kleinkinderen

Ik zou u natuurlijk kunnen vertellen dat ik twee fijne kinderen heb en een schoonzoon, die we vanaf het eerste moment in ons hart hebben gesloten. Onze kinderen hebben ervoor gezorgd dat we opa en oma zijn van vijf schitterende kleinkinderen: vier jongens en een meisje in de leeftijd van 10 tot en met 13 jaar. Al met al een gezellige drukte als iedereen bij elkaar is.

Meppen

Misschien wilt u liever weten wat mij in Meppen bracht. Ik zou u dan vertellen dat ik in het huis van mijn oom en tante woon, het huis dat ik al mijn hele leven ken. Ik ben geboren en getogen in de provincie Groningen. Ruim 20 jaren ga ik voor in diverse kerkelijke gemeenten in de provincie Groningen. Daarnaast was ik pastoraal werker in een kerkelijke gemeente en was verantwoordelijk voor alle taken behorende bij het pastoraat in zowel verpleeghuizen, een ziekenhuis en verzorgingshuizen. Daarnaast leid ik afscheidsdiensten en herdenkingsdiensten.

Passie

Geloof geeft mij passie. Passie… omdat het kerkelijke  werk mij kracht, bevlogenheid, enthousiasme, energie, zin en betekenis geeft. Dit was voor mij de bron van de uiteindelijk gemaakte keuze om te GAAN voor het kerkelijke werk. Dit proces heeft 7 jaar geduurd. 7 jaar waarin ik twijfelde, mij afvroeg of ik het zou kunnen, of het pastorale werk voor mij geschikt zou zijn. De laatste jaren ondervond ik Steun bij het kiezen van de juiste weg. In het volle vertrouwen dat er Eén is die voor mij een plan heeft en de weg daar naar toe bepaald, heb ik mij laten leiden.

Bijbelverhalen en levensverhalen met elkaar verbinden

Voor wat betreft het geloof zou ik u willen vertellen dat God belangrijk is in mijn leven. Hij is er altijd en het boeit me om te zien hoe andere gelovigen daarmee ook bezig zijn. Ik leer er veel van, en ik geef dat graag door aan anderen. In de diensten en contacten zoek ik naar uitdaging, troost, bemoediging en inspiratie. Ik probeer daarbij de bijbelverhalen en levensverhalen van mensen met elkaar te verbinden. Dat is zeker belangrijk voor de ouderen die vaak veel bagage meedragen en afhankelijk van anderen zijn geworden. Die afhankelijkheid is voor velen moeilijk te aanvaarden. Vooral als zij ook nog te maken krijgen met vormen van verlies en verdriet.

Een hartelijke groet,

Heleen Mertens