Fantastische reproductie en om in de woorden van Vincent te blijven: “superbe, superbe….!”

Vincent van Gogh zou meer dan tevreden zijn geweest met het resultaat

Afgelopen donderdag was het precies de 170e geboortedag van Vincent van Gogh. Daarnaast is het 140 jaar geleden dat de kunstschilder in het najaar van 1883 vertrok naar Drenthe, waar hij drie maanden zou verblijven. Waarvan welgeteld één dag in Zweeloo, maar toch lang genoeg om hier enkele fraaie tekeningen te maken, waaronder de herder met kudde bij het kleine kerkje in Zweeloo.

Uitgebreid aandacht aan Vincent’s verblijf in Drenthe
Het was dan ook hier in het Zweeler kerkje aan De Wheem waar afgelopen donderdag de aftrap werd gegeven voor het project “Van Gogh Drenthe”. Tot het eind van dit jaar wordt op meerdere plaatsen uitgebreid aandacht geschonken aan Vincent van Gogh’s verblijf in Drenthe. Een verblijf dat voor hem, zo schreef hij aan zijn broer Theo, een “droom” was.

Meer dan tachtig activiteiten staan er inmiddels op het programma. Via de diverse mediakanalen, waaronder deze site en in dorpskrant O.E.K , zult u ongetwijfeld hiervan de komende tijd op de hoogte worden gebracht.

Onthulling reproductie kerkje van Auvers-sur-Oise
Direct na afloop van de aftrapbijeenkomst in het Zweeler kerkje, mochten we, 300 meter verderop, toeschouwer zijn bij één van deze activiteiten. Onder grote belangstelling werd op de hoek Kruisstraat/Marktstraat een grootformaat (3 bij 2,24 meter) reproductie van het door Vincent van Gogh in Frankrijk geschilderde kerkje van Auvers-sur-Oise onthuld.

Het resultaat mag er zijn: “superbe, superbe!”
Ruim vijf maanden werkten kunstschilder Bert Robben en een groepje cursisten gestaag en onder soms koude omstandigheden aan een zo getrouw mogelijke reproductie van het originele schilderij uit 1890. Maar het resultaat mag er nu dan ook zijn, bleek na de onthulling door wethouder Joop Slomp en initiatiefnemer van het eerste uur Roelof Kroeze. In één woord: fantastisch en om in de woorden van Vincent te blijven: superbe, superbe!

Roelof Kroeze en wethouder Joop Slomp onthullen de reproductie. (Foto: RTV Drenthe)

Graffiti- en weerbestendige schilderij

Het graffiti- en weerbestendige schilderij siert tot eind oktober het straatbeeld op de hoek Kruisstraat/Marktstraat in Zweeloo, tegenover het erf van Bert Robben.

De schildersgroepen in Zweeloo en Aalden zorgen er samen met talloze vrijwilligers voor dat het werk van de wereldberoemde schilder bekend en bewaard blijft. Daarbij hoort natuurlijk ook het Zweeler landschap.

Bij de foto  : Staand v.l.n.r.: Bert Robben, Geert Holties, Ton de Rooy, Riekus Nieborg, Roelof Kroeze, Cecile Beun, Henneke Boerma, Anneke Klasens, Annelien Kramer. Zittend v.l.n.r: Liesbeth Lutgert, Gitta Vaessen, Renske Boesenkool, Emiel Bouwman. Niet op foto: Ivo Jansen, Ed Peters, Anneke Kregel, Jetje van der Zwaag en Angelique Grootte. (Foto: Jansje Brands)

Tekst : Jan Brinks
Foto’s : Jansje Brands