Zondag 16 april afscheidsdienst ds. Bernadette de Groot; vooruitblik Paascyclus en klassiek concert op 26 maart

Zoals reeds op deze site is gemeld, heeft onze dominee Bernadette de Groot een beroep aangenomen naar Oosterhout in Noord-Brabant.

De informatie in de vorige berichtgeving was nog summier omdat het nieuws nog maar net bekend was. Nu kunnen we concreter zijn : op zondagochtend 16 april a.s. zal de afscheidsdienst zijn, om 10.00 in de kerk.

Op 30 april doet Bernadette haar intrede in Oosterhout om 14.30 uur. Zover is het (gelukkig) nog niet. Eerst wordt de dienst van 26 maart muzikaal ondersteund door leden van het klassiek nazomerconcert dat afgelopen september bij ons in de kerk werd gehouden. Daarnaast zijn de voorbereidingen voor de Paascyclus begonnen. Een tijd van loslaten.

We kennen allemaal momenten van loslaten. Kleine kinderen worden groot. Elke dag opnieuw moet je ze een stukje meer loslaten. Zodat ze steeds iets meer op eigen benen kunnen staan. Dromen die we los moeten laten. Omdat ze niet realiseerbaar (meer) zijn. Mensen die we moeten loslaten. Aan de dood of aan het leven. Beelden van onszelf loslaten. Omdat we niet meer al die dingen kunnen of weten wat we vroeger wel konden of wisten. Spullen die we loslaten. Omdat we kleiner gaan wonen. Omdat we niet alles willen bewaren of omdat we ruimte willen voor iets nieuws.

Onze gedachten gaan uit naar allen die los MOETEN laten. Dat het de start mag zijn van een positief nieuw begin!

Ter afsluiting een bijpassend gedicht van Nelson Mandela:

LOSLATEN

Om los te laten is liefde nodig. Loslaten betekent niet dat ’t me niet meer uitmaakt. Het betekent dat ik het niet voor iemand anders kan oplossen of doen.

Loslaten betekent niet dat ik ‘m smeer. Het is het besef dat ik de ander ruimte geef.

Loslaten is niet het onmogelijk maken, maar het toestaan om te leren van menselijke consequenties.

Loslaten is machteloosheid toegeven, hetgeen betekent dat ik het resultaat niet in handen heb.

Loslaten is niet proberen om een ander te veranderen of de schuld te geven, je kunt alleen jezelf veranderen.

Loslaten is niet zorgen voor, maar geven om.

Loslaten is niet oordelen, maar de ander toestaan mens te zijn.

Loslaten is niet in het middelpunt staan en alles beheersen, maar het anderen mogelijk maken hun eigen lot te bepalen.

Loslaten is niet anderen tegen zichzelf beschermen, het is de ander toestaan de werkelijkheid onder ogen te zien.

Loslaten is niet ontkennen, maar accepteren.

Loslaten is niet alles naar mijn hand zetten, maar elke dag nemen zoals het komt en er mezelf gelukkig mee prijzen.

Loslaten is niet anderen bekritiseren of reguleren, maar te worden wat ik droom te kunnen zijn.

Loslaten is niet spijt hebben van het verleden, maar groeien en leven voor de toekomst.

Loslaten is minder vrezen, en meer beminnen.

Dat het ons mag helpen de toekomst positief tegemoet te zien!

Ds. Bernadette de Groot