Het is al weer vijf maanden geleden, maar nog vers in het geheugen: de mooie monumentendagen 2022 (met filmpjes)

Het is alweer vijf maanden geleden, maar nog vers in het geheugen: de mooie monumentendagen 2022! Het was een uitermate geslaagd weekeinde in september.

Wat hebben we veel enthousiaste bezoekers uit onze nabije dorpen en van (ver) daarbuiten mogen ontvangen en wat was het gezellig en waardevol om zo samen te zijn. Te genieten van onze mooie kerk en van het in gesprek gaan met elkaar.

Sjoerd Visser had letterlijk de hele kerk gevuld met zijn expositie ‘Different Walls and Landscapes’ wat werd uitgebeeld in kleurrijke abstracte schilderijen en ‘Project 1296’ met een enorme diversiteit aan schitterende foto’s.

De familie Holman uit Zweeloo werd tussendoor onverwachts ook herdacht. Ouderen herkenden de naam en foto van Siebe Holman. Siebe Holman was getrouwd met Zwaantje Smilde en had een houtzagerij in Zweeloo aan de Wheem.

Hij maakte samen met Lucas Masselink, de smit, wagenwielen. Siebe heeft speciaal gekloofd eikenhout geleverd voor het restauratiewerk in de kerk. Ook heeft hij ter ere van het huwelijk van zijn dochter Geertruida Aafke met Jelle Visser op 11 juni 1951 het huidige knielbankje gemaakt en geschonken aan de kerk. Zijn zoon Hennie Holman is jarenlang koster geweest. Aanwezigen herinnerden zich van vroeger dat als Hennie dienst had, de kachel tijdig was aangezet en het lekker warm was tijdens de dienst.

Het orgel werd tijdens de expositie bespeeld door Irene Visser, inwoonster van Zweeloo. De klanken van het orgel klonken vol en warm in onze mooie kerk. De rustige muziekstukken brachten zelfs momenten van rust en bezinning bij een aantal aanwezigen.

Rien Holman, de jongste zoon van Siebe, had een aantal bijzondere overdenkingen bij de foto’s van Sjoerd geschreven.

Voor Sjoerd en Irene maakte de Holmanfamiliegeschiedenis dit weekeinde extra bijzonder. Volgend jaar staat voor hen de Jutphaas kerk in Nieuwegein in de planning voor een nieuwe expositie met orgelconcerten.

Voor ons in Zweeloo staat het jaar 2023 in het teken van ‘Van Gogh’. Hij heeft van de kerk in 1883 een pentekening gemaakt. Er wordt achter de schermen hard gewerkt om invulling aan de speciale jaar te geven. Een ding is wel zeker: natuurlijk gaan we ook weer genieten van de kerk in Zweeloo!.

Als laatste nogmaals een hartelijk woord van dank aan alle mensen die vrijwillig hebben geholpen om dit weekeinde in september 2022 tot een succes te maken. Het was fantastisch met elkaar en zeker voor herhaling vatbaar.