Profielschets / vacature Dominee Zweelerkerk

Vanaf heden tot 7 oktober 2024 kunt u reageren op de vacature voor dominee bij onze kerk.

De Vrijzinnig Hervormde gemeente Zweeloo zoekt een eigentijdse en betrokken dominee voor 50% die met de Kerkenraad en haar gemeenteleden uitvoering wil geven aan ons beleidsplan 2025 – 2029 zoals te lezen is op onze website https://zweelerkerk.nl.

Vanuit het beleidsplan hebben we het volgende profiel voor onze nieuwe dominee opgesteld bestaande uit 4 onderdelen, te weten:

1. de erediensten,
  2. het pastoraat,
  3. vorming en toerusting en
  4. organisatie en beleid

De vier onderdelen zijn uitgewerkt in het beschreven profiel hieronder.

We hopen dat u net als wij geïnspireerd raakt door onze prachtige kerk, beleidsplan, beschreven profiel, onze plannen, de mogelijkheden en uitdagingen die er zijn.

NB: waar in de profielschets hij geschreven staat, kan ook zij of andere persoonsvorm gelezen worden. Mocht na het lezen er nog vragen zijn kan contact worden opgenomen worden met de beroepingscommissie, waarvan de contactpersoon is:

Irene Visser te bereiken via e-mail: irenevisser1961@hotmail.nl

• Verzoek om uw vragen te mailen met uw naam en telefoonnummer erbij. U wordt z.s.m. teruggebeld.
  • Sollicitatiebrieven en CV kunnen via de mail aan Irene Visser of aan het volgende postadres gestuurd worden: Burgemeester Tonkensstraat 1, 7851AG Zweeloo.

U kunt tot 7 oktober 2024 reageren op deze vacature. We hopen u te gaan ontmoeten en wensen u al het goede toe.

Met vriendelijke groeten,

Kerkenraad Hervormde gemeente Zweeloo

Profiel dominee

1 De erediensten

De kerkdiensten worden, waar mogelijk, vormgegeven in samenwerking met onze leden.

De dominee staat het vrij om de dienst naar eigen inzicht in te richten. Wel wordt verwacht dat hij aandacht heeft voor wensen en behoeften van de leden.

Hij is, in de rol van voorganger,  in staat is om een vertaling te maken van hetgeen in de bijbel staat beschreven naar het dagelijks leven van mensen in het hier en nu en vise versa. De dominee heeft kennis van het geloof en is inhoudelijk voldoende onderlegd. Hij kan Bijbelteksten beoordelen op relevantie voor de dienst en aanwezigen, is sensitief en alert op wat (juist) wel of niet benoemd of gedaan kan worden. Hij is taal- en spreekvaardig, enthousiasmerend  en kan zijn overweging zodanig brengen dat aanwezigen tijdens de dienst zich gezien en gehoord voelen. De dominee informeert en stemt de liturgie vooraf af met de ouderling van dienst en de organist.

2 Het pastoraat

De dominee toont interesse in de ander. Hij is bereikbaar en duidelijk zichtbaar in de gemeente en besteedt actief en flexibel een deel van de beschikbare tijd om onze leden thuis op te zoeken.

Er wordt prioriteit gegeven en tijd vrijgemaakt voor het bezoeken van mensen die zich in moeilijke momenten van hun leven bevinden. Hij heeft inzicht in wat leeft binnen de verschillende generaties, stelt zich empathisch op, kan vertrouwelijke informatie voor zich houden, is bereikbaar, oprecht en toont betrokkenheid naar de ander.

De dominee levert een actieve bijdrage om de onderlinge contacten van (oudere) leden te versterken zodat, waar dit speelt, een gevoel van eenzaamheid kan worden tegengegaan.

Hij neemt relevante initiatieven om mensen met elkaar in contact te brengen en te verbinden. De dominee houdt rekening met de Drentse cultuur en gewoontes van de inwoners oud-gemeente Zweeloo.

De dominee is in staat om op verschillende niveaus ’s te communiceren en in begrijpelijke taal uitleg te geven. Begrip van de Drentse taal en cultuur is hiervan een onderdeel.

De dominee kijkt over grenzen heen van onze kerkgemeenschap, onderzoekt mogelijkheden voor verbinding. Hij staat open en is actief naar Aalden en de andere Zanddorpen om ook deze gemeenschapszin, met respect voor en acceptatie van verschillen, te onderhouden en waar mogelijk en wenselijk de samenwerking te bevorderen. Stelt zich niet boven de mensen in zijn omgeving op, maar gelijkwaardig.

3 Vorming en toerusting

De dominee reflecteert op zijn handelen en zet zich in om zijn kennis en inzicht te vergroten, te actualiseren en te delen met anderen. Hij houdt rekening met de belevingswereld, wensen en opvattingen van de ander. Stelt zich ethisch integer op.

Hij kan inspelen op de belevingswereld van mensen in de huidige tijd. Hierbij kun je denken aan diversiteit in afkomst, cultuur, identiteit, leeftijd, levensovertuigingen en vragen die hieruit voortkomen. Hij kan respectvol en makkelijk contact leggen en dit onderhouden met verschillende generaties: van kinderen tot volwassenen tot ouderen.

4 Organisatie en beleid

Om het voortbestaan van de kerkgemeenschap en activiteiten in het kerkgebouw te kunnen faciliteren denkt en acteert de dominee actief in de Kerkenraad en op verzoek zo mogelijk ook met de ‘Stichting Behoud Zweeler kerk’.

De dominee gaat flexibel om met de beschikbare uren, toont zich verantwoordelijk in de geboden faciliteiten en mogelijkheden. Hij let op het voorkomen van (onnodige) verspilling. Kan zijn werkzaamheden goed organiseren en komt zonodig met voorstellen en oplossingen om binnen de beschikbare (betaalde) tijd de taakuitoefening zo efficiënt mogelijk te kunnen uitvoeren. Hij communiceert proactief met de Kerkenraad, toont zich betrokken en zorgt voor een tijdige vervanging tijdens vakantie. De samenwerking tussen dominee en Kerkenraad evalueren we jaarlijks.