Project kerk Zweeloo energieneutraal

Terwijl de gasprijs tot grote hoogte stijgt, zijn we in Zweeloo een onderzoek gestart om het Zweeler kerkje te verduurzamen.

Het monumentaal kerkje aan de dorpsrand van Zweeloo is van sublieme schoonheid, maar een ander verhaal is sublieme duurzaamheid.

Om het voortbestaan van het godshuis te waarborgen is de kerkenraad een onderzoek gestart naar de mogelijkheden om het kerkje energieneutraal te maken.

Doel is een de optimale oplossing : dat is ons inziens vrij van gas en elektriciteit en dus CO2 vrij.

Het onderzoek richt zich derhalve op concrete oplossingen voor het verduurzamen. Oplossingen die goed en in betrekkelijke korte tijd uitvoerbaar zijn, hierbij kijken we ook naar voorbeelden van andere (dorps-)kerken.

Afgelopen week heeft de energie-werkgroep een energiescan uitgevoerd in het gebouw.
Genoeg verbeterpunten gevonden, daar gaan we nu  mee aan de slag.