63ste Expositie van Het Zweeler Palet

Het Zweeler Palet organiseert van 15 juli t/m 14 augustus 2022 haar 63ste expositie in de kerk van Zweeloo, De Wheem 10 te Zweeloo. Er exposeren twee kunstenaars: Marjan van Schaik uit Dedemsvaart met glaskunst en Mieke Clement uit Gees met schilderijen.

Marjan van Schaik. Werken met glas is een feest voor haar! De weerbarstigheid en transparantie van het materiaal dagen haar iedere keer weer uit een stap verder te gaan. Het is steeds weer spannend om de oven na de lange stookgang te openen en te zien of het glas zich gedragen heeft zoals zij had verwacht! Kleurrijk en abstract, dit zijn de meest kenmerkende aspecten van haar werk. Haar grote passie is het blijven experimenteren met nieuwe technieken waarbij het glas altijd centraal staat. Dit is terug te zien in de verscheidenheid in haar werk.
Marjan volgt sinds 2017 een glaskunstopleiding aan het IKA in Mechelen (B) en heeft deze net succesvol afgerond. De door haar opgedane kennis en haar ervaring met de verschillende technieken deelt zij met veel passie met anderen in de workshops en cursussen die zij geeft in haar atelier in Dedemsvaart. Het werk van Marjan is te zien in beeldentuinen, galerieën en op het jaarlijks terugkerende evenement Glasrijk Tubbergen. Daarnaast maakt zij veel werk in opdracht zoals tuinobjecten en grafmonumenten.

Mieke Clement woont en werkt in Gees. De kleurenwereld is intens en spreekt zijn eigen beeldtaal. Daar is geen vorm voor nodig. De abstracte schilderijen van Mieke Clement zetten de toeschouwer in beweging, waardoor een innerlijk proces op gang kan komen. Haar werk is een scheppingsproces dat zich laat leiden door kleuren en thema’s. De kleuren worden vaak in vele lagen over elkaar geschilderd. Dan weer dun glacerend, dan weer in dikke lagen, opgebracht met een paletmes. Zo vertellen de kleurvlakken met hun verschillende structuren en lichtintensiteit hun eigen verhaal.

De dagelijkse wandelingen die ze maakt op de Geeser Es, de onmetelijke ruimte en eenvoudige, strakke structuur in het landschap helpen haar ook in de zoektocht naar rust, ruimte en harmonie in haar schilderijen. Mieke Clement werkt  voornamelijk  met olieverf met als ondergrond paneel. De laatste jaren bestaat haar werk vooral uit meerdere panelen, bij elkaar gevoegd in aluminium frames. Op die manier ontstaan ’twee- drie- of vierluiken’ in verschillende formaties.

Er zal een openingsavond worden gehouden op vrijdag 15 juli. Aanvang 19.30 uur. De kerk is open vanaf 19.00 uur. Verdere openingstijden zijn: zaterdag-, zondag- en woensdagmiddag
van 13.00 tot 17.00 uur. U bent van harte welkom!