Dinsdag 14 februari hebben we als werkgroep samen met de kunstenaars de expositie ingericht. Het is altijd weer puzzelen waar alles moet komen te staan en worden opgehangen. Maar het is gelukt! Het is de 46ste keer dat er wordt geëxposeerd in de kerk van Zweeloo. Keramisch werk van Leo Broos en schilderijen van Harry Soepenberg. Vrijdag 17 februari was er de opening met aardig wat belangstellenden. U kunt nog tot en met zondag 12 maart de expositie bezoeken. Openingstijden zijn zaterdag-, zondag- en woensdagmiddagdag van 13.00 tot 17.00 uur. Van harte aanbevolen!

Fotocollage 46e expositie Zweeler Palet (pdf) >

Het Zweeler Palet organiseert van 17 februari t/m 12 maart 2017 wederom een expositie in de kerk van Zweeloo. Dit keer zijn er schilderijen te zien van Harry Soepenberg en keramiek van Leo Broos. De opening van deze 46ste expositie vindt plaats op vrijdagavond 17 februari aanstaande om 19.30 uur. De kerk is open vanaf 19.00 uur. U bent van harte welkom op de openingsavond èn op de overige dagen  van de expositie op woensdag-, zaterdag- en zondagmiddag van 13.00 tot 17.00 uur.

zp klein

Harry Soepenberg is in 2012 opnieuw begonnen met schilderen. Jaarlijks volgt hij in het winterseizoen lessen bij o.a. Jan Oosting in Hardenberg. Ook thuis of buiten schildert hij wekelijks enkele uren. Hij is een natuurmens en schildert graag het landschap uit zijn omgeving, waar hij een binding mee heeft. Onderweg, op de fiets naar huis, ziet hij vaak al onderwerpen “voorbij flitsen”, een mooie lichtval of stukjes landschap waar hij wat mee kan. Hij maakt dan foto's en soms schetsen en later, op een rustige avond, zoekt hij interessante beelden/composities uit. Er ontstaat dan bijna intuïtief een schilderij. Heel leerzaam en boeiend is ook het plein-air schilderen. Deze schilderijen zijn minder uitgewerkt maar daardoor ook fris en kleurrijk. Ook een portret van mens en dier of de mens in het landschap zijn ter afwisseling voor hem welkome onderwerpen. Om een schilderij levendig te krijgen probeert Harry de sfeer en het licht er in te schilderen. Met verf is dat goed mogelijk. Hij gebruikt het meest acrylverf, soms olieverf of gouche. In zijn ogen is schilderen vooral ook een ambacht wat heel veel oefening in kijken en vaardigheden betekent. Zijn werk is, denkt hij, een spiegel van hoe hij kijkt, verwondering over het landschap dichtbij huis, verwondering dat elk mens en bijvoorbeeld elke boom uniek is. Inspiratie volgt vanzelf.
Als je de waarde ervan ontdekt ga je er, denkt hij, ook respectvoller mee om. In deze vluchtige maatschappij waar zoveel kan en moet, moet men ervoor waken dat men contact houdt met elkaar, met de natuur en met de oude en nieuwe cultuur. De natuur als schepping is de leermeester. Zonder dat voorbeeld lukt het Harry niet om iets bijzonders te maken. Door goed te kijken en te oefenen ontstaan er soms bijzondere dingen.

Leo Broos is begonnen met het werken met klei bij een creatief centrum in Almelo. Daar volgde hij enkele cursussen pottenbakken en heeft hij voor het eerst achter een draaischijf gezeten. Door de aanschaf van de nodige gereedschappen en het inrichten van een atelier kon hij op een veel intensievere manier bezig zijn. Leo heeft verschillende cursussen gevolgd: draailessen, glazuurlessen, polijsttechnieken en primitieve stooktechnieken. Ook is hij met papierklei bezig geweest. Met behulp van deze verschillende technieken probeert hij zodoende op de pottenbakkersschijf werkstukken te maken. Tegenwoordig werkt Leo veel met de polijsttechniek en zaagseloven stoken. Het werkstuk wordt, als het nog niet gebakken is, dus in leerharde toestand, met een glad hard voorwerp gepolijst, zodat de glans ontstaat. Daarna wordt soms nog een hele fijne kleilaag aangebracht, terra sigillata, waardoor de glans wordt versterkt. Een techniek die de Grieken en Romeinen al toepasten. Het voorwerp wordt dan biscuit gebakken op 950 graden Celcius. Daarna wordt een decoratie aangebracht. Nu volgt een zogenaamde zaagseloven-brand, waardoor een patroon van grillige vormen ontstaat of het werkstuk wordt geheel zwart. Ook kan men het oppervlak inroken met zaagsel, paardenhaar, gras of ander brandend materiaal, zodat grillige zwarte patronen ontstaan. Om deze patronen goed uit te laten komen wordt als laatste een waslaag op het werkstuk aangebracht. Ook maakt Leo werkstukken met de Naked Raku techniek. Hierbij wordt het gepolijste werkstuk, na de biscuit stook, voorzien van een sliblaag, waarover een glazuurlaag. Dan in de raku oven en na de zaagselbak kun je de glazuurlaag afpellen waardoor er op het ongeglazuurde werkstuk een zwart lijnenspel ontstaat. Met behulp van al deze technieken probeert hij werkstukken van klei te maken die, door hun eenvoudige vorm, rust uitstralen en die boeien door de vereniging van strakke en grillige decoratie.

In het kader van het leerhuis " de bijbel zintuigelijk benaderd", willen Ds Bernadette de Groot en ik u graag uitnodigen voor een workshop over tastzin en gevoel. Wij nemen U mee naar bekende bijbelverhalen, waarin het gevoel en de tast een belangrijke rol speelt in de ontmoeting van de hoofdpersoon met God, Jezus of het goddelijke in de medemens.

Wij gaan daarbij onszelf, de ander en het andere ontmoeten met praktische en eenvoudige oefeningen. Dingen die je heel vanzelf doet zonder erbij stil te staan. Zo kunnen we het belang van gevoelens herkennen en weer eens zelf ervaren in een vrolijke open sfeer.

Iedereen is van harte Welkom op 19 januari 20 uur in de grote zaal van de Spil, Wheempad in Zweeloo. Onkosten € 3,- p.p.

In verband met de organisatie, wel graag even opgeven voor 15 januari bij Ds Bernadette de Groot, Eswegje 2, Zweeloo, Tel. 0591-371242 of
Marijke van den Oever, haptotherapeut, Marktstraat 3, Zweeloo, Tel. 0591-224023

 

2000 km Pelgrimeren in Groningen en de rol van de kerken….

Per 21 april 2017 gaat in Groningen een website de lucht in met ruim 2000 km pelgrimsroutes langs alle middeleeuwse kerken, alle (voormalige) kloosterterreinen en langs bijna alle natuurgebieden in de provincie Groningen. De Stichting Pelgrimeren komt met dit initiatief en werkt daarbij nauw samen met de Raad van kerken in Groningen en Drenthe en de Stichting Oude Groninger Kerken. Naast alle middeleeuwse en laatmiddeleeuwse kerken worden ook kerken geselecteerd op grond van kerkhistorische betekenis, architectonisch profiel of vanwege het belang van de diversiteit aan kerkgenootschappen.

Groningen is een ideaal gebied voor het pelgrimeren: met 90 km kust, veel natuurgebieden, oeroude authentieke landschappen en heel veel stiltegebieden en vooral heel veel prachtige (laat) middeleeuwse kerken.

Er zijn 2 routesystemen:

  • 125 rondwandelingen van ca. 8 km, waarbij minimaal 1 middeleeuwse kerk centraal staat
  • 62 etappes van ca. 21 km vergelijkbaar met het Pieter pad, van camping tot camping of van B&B naar B&B met meerdaagse routes van 2 tot en met 28 dagen

Van elke wandeling kan tekstuele beschrijving, een kaart worden gedownload en ook facultatief een van de volgende bijlages:

  • GPX bestand voor een App op de smartphone of GPS
  • ToestelInfobestand met cultuurhistorische info over kerken kloosters, landschappen etc.
  • Bezinningswerkvorm
  • Christelijke spiritualiteitswerkvorm.

Deze spiritualiteit is gebaseerd op 20 eeuwen chr. spiritualiteit in verbondenheid met de kerk van alle tijden en plaatsen. Bijv. van de woestijnvader tot en met Taizé, van Augustinus tot en met Henri Nouwen, en het leidboek van de kerken tot en met Opwekkingsliederen. Vaak wordt ook aansluiting gezocht bij de aanwezige kunst in de kerk; gewelfschilderingen, houtsnijwerk, liturgievoorwerpen en het is ook gericht op creatieve verwerking ervan.

Onder dat motto hadden we de eerste avond in de serie van zintuigen en de Bijbel. Deze keer in de Drieklank in Aalden. Deze avond ging het over het zintuig smaak. Het is de tijd van het Loofhuttenfeest. Wij zouden gaan proeven wat men in die tijd zoal eet. Veel producten uit hetgeen er wordt geoogst. Onder leiding van ds. Peter den Braanker en zijn vrouw Jeannet kregen we in groepjes de opdracht ieder een deel van het menu te bereiden. Het menu was als volgt samengesteld: Voorgerecht: witte bonensoep met onder anderen ui, knolselderij en geroerbakte witte kool en prei. Hoofdgerecht: gevulde koolrolletjes met een komkommersalade waarin munt, granaatappel, dadels en walnoten en er was gele rijst. Nagerecht: loofhutten nagerecht, vol met alle mogelijke fruitsoorten. Het klaarmaken met elkaar en het daarna nuttigen van de maaltijd was bijzonder. Er heerste een saamhorigheid en mede daardoor was het een fijne en reuze gezellige avond.
Nel Gast

onze zintuigen en de bijbel 1

 

Het Zweeler Palet organiseert van 14 oktober t/m 6 november 2016 weer een expositie in de kerk van Zweeloo. Dit keer zijn er zandpanelen te zien van Dick Post uit Exloërveen, aquarellen, acrylschilderijen en zeefdrukken van Rianne Kooijman uit Peize en keramiek van Tineke Meinema uit Gieten. De opening van deze 45ste expositie vindt plaats op vrijdagavond 14 oktober aanstaande om 19.30 uur. De kerk is open vanaf 19.00 uur. U bent van harte welkom op de openingsavond èn op de overige dagen van de expositie op woensdag-, zaterdag- en zondagmiddag van 13.00 tot 17.00 uur.

Poster 45e expositie (pdf) >

zp klein

Tineke Meinema, opgegroeid in Noord Drenthe, waarvan de grondlagen de potklei boden voor de eerste keramische experimenten. De klei bleef fascineren, verdrong het eerder gekozen beroep. Autodidactische vorming, ondersteund door cursussen, stages en symposia in Nederland en Denemarken leidden tot een start van een eigen atelier en galerie te Nietap. Gedurende vijf jaren daarna in de Provence in Frankrijk ontwikkelden zich, onder nieuwe omstandigheden, nieuwe vormen in atelier en galerie. Terug op Drentse bodem, in 2010, is Tineke gestart met een atelier/galerie in Gieten op de Hondsrug. Zij werkt met steengoedklei, gebrand op 1240 graden in een elektrische oven en gebruikt de draaischijf met platen klei voor constructies. Haar inspiraties zijn: de natuur, de maatschappij en de archeologie. Tineke werkt vrij en in opdracht.

Dick Post uit Exloërveen maakt zandpanelen. Dick omschrijft zijn werk als volgt: “ergens moet het funderen beginnen, daar waar de lijnen van een geologisch leven naar verwijzen. De aarde sluit zich aan bij de tijd d.w.z. we aarden de historische tijd. Voor mij als mens is dit een verloren zaak omdat de tijd geen rekenschap geeft van mijn persoonlijke opvattingen. Wat er overblijft is het zoeken naar archaïsche tekens verborgen in akkers van zand. Speelveldjes voor na de dood. Zoeken zonder te vinden; een handgemeen met de tijd.” Dick maakt gebruik van aarde, zand en oker om een fundering van de tijd te vinden en ordent plaats en tijd naar een persoonlijk beeld.

Rianne Kooijman uit Peize maakt aquarellen, acrylschilderijen en zeefdrukken. Geboren in Wassenaar, opgeleid bij ABK Artibus in Utrecht en bij ABK Minerva in Groningen. Studies in diverse technieken in ateliers van beeldende kunstenaars. Zij maakt impressionistische aquarellen van het Wad, de Noordelijke provincies en natuurgebieden en werkt graag buiten, ter plaatse, in weer en wind. Zij voelt dan de sfeer van dat moment het beste. Vooral op het Wad is dat belangrijk, waar zij de stilte van de vroege ochtend en het mooie soms overweldigende avondlicht het beste voelt. Dit jaar heeft zij vanaf de boot geschilderd in Friesland en Groningen en nu de Onlanden in Drenthe zo mooi zijn geworden is dit voor haar ook een inspirerende schilderplek.  
Haar acrylschilderijen maakt zij vaak voor een thematentoonstelling. Die kunnen heel verschillend van uitvoering zijn, soms wordt het een kleurrijk geabstraheerd schilderij, ook kan een verstild en realistisch werk beter bij het onderwerp passen. Dan werkt zij in haar atelier. Het laatste jaar heeft Rianne naast haar grote werk ook op klein formaat van 12 x 12 cm in acryl landschappen gemaakt. Het was voor haar de uitdaging om daarin ook de weidsheid van het landschap weer te geven.
Zeefdrukken heeft zij gemaakt n.a.v. haar interesse in andere culturen, die zij tijdens reizen heeft mogen zien en is tegen gekomen.

Op zaterdag 10 september en zondag 11 september jl was het een drukte van belang in de kerk van Zweeloo. Ruim 230 personen bezochten het monumentale gebouw, bezichtigden de kerk zelf, het orgel maar ook een expositie. Er waren schilderijen te zien van cursisten van Agnes van Eupen. Agnes is lid van de werkgroep van het Zweeler Palet. 13 Cursisten hadden met elkaar 40 schilderijen gemaakt, waarbij uitgegaan was van het thema van deze dagen “Iconen en Symbolen”. Niet alleen de kerk maar ook de expositie was de moeite van het bekijken zeker waard. Tijdens de korte openingsplechtigheid, Zaterdagmorgen, waarbij de cursisten aanwezig waren, vertelde koster Jan Reinders de geschiedenis van de kerk en speelde Cees Roubos, de organist van de kerk, een prelude en symfonie van Bach. Er kan terug worden gekeken naar een paar sfeervolle en zonnige dagen.

Fotocollage Open Monumentendagen 2016 (pdf) >

Op 10 en 11 september zijn er weer de Open Monumentendagen. Het thema dit jaar is:”Iconen en Symbolen”. Gedurende deze dagen is in de kerk van Zweeloo een expositie te bezichtigen van cursisten van beeldend kunstenaar Agnes van Eupen. Agnes is één van de leden van het Zweeler Palet. Het thema “iconen en symbolen” is hiervoor het uitgangspunt geweest. Agnes heeft haar cursisten uitgenodigd werk aan te leveren voor deze expositie dat met het thema te maken heeft. Dat mocht in traditionele, religieuze zin, maar natuurlijk ook een eigentijds beeld worden, een verbeelding van iets dat voor hem of haar een speciale symbolische betekenis heeft. Dat kan eigenlijk van alles zijn, maar de intentie ervan moet wel in de afbeelding zichtbaar zijn gemaakt. Sommige cursisten hebben eraan gewerkt tijdens de afgelopen zomercursus, anderen hebben thuis hun ideeën uitgewerkt. De resultaten zijn tijdens de Open Monumentendagen te zien op zaterdag 10 september van 10.00 tot 16.00 uur en op zondag van 13.00 tot 16.00 uur. U bent van harte welkom!

Het Zweeler Palet organiseert van 15 juli t/m 14 augustus 2016 weer een expositie in de kerk van Zweeloo. Dit keer zijn er beeldhouwwerken te zien van Bea Venema uit Nieuw Amsterdam. Verder schilderijen van Frans Hage uit Zuidhorn.

De opening van deze expositie vindt  plaats op vrijdagavond 15 juli 2016 om 19.30 uur. De kerk is open vanaf 19.00 uur.
Openingstijden: woensdag-, zaterdag- en zondagmiddag van 13.00 tot 17.00 uur.

Poster 44e expositie (pdf) >

zp klein

Bea Venema, sculptrice met een passie voor steen werkt vooral met albast, serpentijn, graniet en marmer. Zij is opgeleid door Bertha Hutten te Hardenberg en Linda Biemans te Almelo. Na haar start bij Bertha Hutten in 2005 heeft zij bij Linda Biemans de overstap gemaakt naar hardere steensoorten zoals marmer en graniet. Op advies van Linda is zij naar Italië gegaan om zich verder te ontwikkelen. Pietrasanta is een kunstenaarsdorp waar alles draait om marmer, granito en brons. Eén van de kunstenaars die in Pietrasanta voor het marmer kwam wonen is Michelangelo. Hij werkte voor de familie Di Medici. Zelf ontdekte hij een nieuwe marmer-ader van het puurste wit waaruit hij materiaal laat hakken.

De vrije vorm en het vormgebied tussen figuratief en abstractie hebben haar belangstelling. Bea gaat op zoek naar lijnen die in de steen zitten (taille direct). Daardoor wordt een beeld soms abstract, soms figuratief. Het maken van een beeld op deze manier is een avontuur wat haar eindeloos boeit. Model kan staan een mens maar ook andere organische, natuurlijke uitgangspunten. In het figuratieve werk wordt het herkenbare gedeelte geabstraheerd. Hierdoor ontstaan er beelden die een andere waarde krijgen en voor een nieuwe indruk zorgen. Ronde, organische vormen zijn haar uitgangspunten ook al probeert zij soms wat anders, ze komen altijd terug voordat zij een beeld perfect vindt. Der Barca a Vela o.t.w. de zeilboten, zijn een combinatie van steen en glas. De transparantie en kleur van het glas maken een perfecte combinatie met de hardheid van steen.
Regelmatig werkt en leert Bea in Pietrasanta, Toscane, Italië op de Scuola d'Arte Antognazzi. De kennis van de ambachtslieden, de overdaad aan verschillende soorten steen en de traditie van de steensculptuur in het dagelijkse leven van de mensen in Pietrasanta, is een bron van inspiratie.

Frans Hage, geboren en opgegroeid in het romantische Zierikzee, zoals hij zelf zegt, volgde zijn opleiding aan de Academie Minerva in Groningen waar hij cum laude is afgestudeerd. Hij maakt grote en kleine abstracte schilderijen, plaatstalen sculpturen, linoprints en pasteltekeningen van klassieke automobielen. Het tekenen van Oldtimers boeit hem tot aan de dag van vandaag nog steeds in hevige mate. Frans is daarnaast docent tekenen & schilderen voor zowel volwassenen als ook voor kinderen en voor mensen met een lichamelijke beperking. Frans vervaardigt pastel en acryl schilderijen. Hij laat zich inspireren door het landschap. Langs wegen en paden is hij één met de natuur op zijn dagelijkse fietstochten. Wonderlijk hoe luchten en wolken en de kleuren van de hemel zich iedere dag weer manifesteren. Frans neemt het waar en slaat het op in zijn geheugen. Vaak dagen later is het gevoel bepalend voor de keuze van sfeer en vorm. Hij werkt vanuit zijn herinnering. Veel van zijn pastel luchten en landschappen bestaan alleen in zijn fantasie maar zijn toch ook weer realistisch. Een mengeling van emotie en gedachten kan bepalend zijn voor de compositie en de kleurkeuze. Krachtige wolkenpartijen of een tedere zachte combinatie van wolken en azuurblauw tussen partijen strijdvaardige wolken met overdadig gemengd kleurgebruik. En daar gaat dan zijn neiging naar het abstracte zich opdringen. Frans schildert vanuit de hartstocht voor de verf en het linnen. Hij tracht de kleuren helder en zuiver op het doek neer te zetten. Niet met moderne technieken, geen ingewikkelde procedés maar rechtstreeks op het doek, recht uit het hart. Het doek moet als een spiegel zijn voor zijn gemoedstoestand van het moment. Zijn verwondering is altijd weer groot over wat er uiteindelijk ontstaat op het doek.

Laten we in beweging komen!!
In dit bijzondere jaar, waar lijden, bevrijden en Hemelvaart samen komen, nodigen de beide kerken van onze voormalige gemeente Zweeloo u uit voor een morgenwandeling: dauwtrappen. Ieder, jong of ouder, al of niet kerkelijk, die een uur kan en wil lopen, is van harte welkom op 5 mei. Doel: samenspraak

Start: 8 uur, bij de Drieklank ( naast de Gereformeerde Kerk). Hier komen we om 9.30 uur weer terug.
We starten met een gedicht, lopen deels in stilte en deels in wisselende tweetallen. We ontbijten naast of in de NH Kerk in Zweeloo, afhankelijk van het weer. Neem daarvoor een ontbijtpakketje mee! Misschien ook een parapluutje? Voor koffie en thee wordt gezorgd. Om 10 uur kunt u desgewenst deelnemen aan de kerkdienst in de Gereformeerde Kerk.

Graag tot ziens, namens beide Kerkenraden

Marijke van den Oever

Afgelopen woensdagavond opende Ds. de Groot de vergadering van onze Kerkenraad met het lezen van een verhaal over ontvangen en geven. Dit sluit helemaal aan bij een paasgroet die wij ontvingen van dhr van Tilborg, directeur van INLIA. Een mooie overdenking die wij ook met jullie willen delen.

Ik blik terug op een bewogen week. Een week waarin we aanslagen zagen en onze gedachten uitgingen naar hen die daardoor getroffen werden. Een week waarin je zoekt naar manieren om bij te dragen aan vrede in de wereld. Een week waarin wij bij INLIA zorg met elkaar deelden. Een week ook waarin we troost en inspiratie vonden. Brussel, dinsdag: de aanslagen. Mannen, vrouwen en kinderen wordt meedogenloos het leven ontnomen. Jong en oud niets ontziend geraakt. Ik denk aan allen die zij lief hadden, allen die hen lief hebben. Verdriet overmant me. Ik blijf tv kijken, zoals waarschijnlijk velen van jullie. Maar uiteindelijk wil ik deze beelden niet meer zien, het geluid niet meer horen.

Amersfoort, Witte Donderdag: The Passion. De televisie toont het verhaal van verraad tot kruisiging. Ik luister naar een lied dat voor deze week geschreven kan zijn. “Als je me nodig hebt, zal ik er voor je zijn.” Dat is de troost, de liefde en de bemoediging die Jezus ons biedt. Ik zou deze beelden, dit geluid, eindeloos willen herhalen. Voor iedereen die het nodig heeft. Juist nu vinden wij het bij INLIA onze opdracht door te gaan met ons werk. Een tandje harder misschien nog. Om bij te dragen aan een rechtvaardige samenleving. Om de vreemdeling die onze hulp echt nodig heeft. Want hoewel er op de meeste plaatsen in Nederland meer begrip is voor asielzoekers dan weerstand, zien we dat de discussie soms erg hard gevoerd wordt. Ook dat zien we op tv. Rechtvaardigheid, menselijkheid en barmhartigheid liggen onder vuur.

Het kan anders. Twee weken geleden was ik samen met onze taliaanse collega Benedetta op Lampedusa. Een Italiaans eilandje vlak voor de kust van Noord-Afrika, dat 6.000 inwoners telt en met 25 km2 nog kleiner is dan Schiermonnikoog. Een eilandje waar veel, heel veel vluchtelingen aankomen. We lunchen op een terrasje, er lopen 5 asielzoekers langs. De uitbaatster pakt broodjes en zoetigheden bijeen op een schaal, loopt naar hen toe, overhandigt de schaal: “Voor jullie om te delen”, draait zich om en gaat weer aan het werk. Benedetta en ik wisselen een blik van verwondering. Aan de overkant zit een groep asielzoekers op een ander terrasje. Ze genieten van de muziek die er draait. Iets bestellen doen ze niet. Ze hebben niks. De asielzoekers op dit eiland krijgen in het opvangcentrum eten, een tandenborstel, tandpasta en zeep, maar verder niks. Ze hebben geen cent. De eilandbewoners weten dat. De eigenaar van het terras aan de overkant ook. Hij zegt: “Laat ze maar even genieten van de muziek.” Opnieuw wisselen Benedetta en ik een blik. Er zijn op Lampedusa de afgelopen jaren al 280.000 vluchtelingen, levend en dood, aangekomen. 280.000 mensen, op dat eilandje, kleiner dan Schiermonnikoog. Dus zijn Benedetta en ik verwonderd. Over de menselijkheid, de empathie, het begrip. Deze ervaring biedt mij troost deze week. Bemoediging tegen haat, tegen verharding. De liefde die hieruit spreekt, geeft kracht. Dat wilde ik graag met je delen.

 

Het Zweeler Palet organiseert van 15 april t/m 8 mei 2016 weer een expositie in de kerk van Zweeloo. Dit keer zijn er beeldhouwwerken te zien van Henk Hoving uit Zuidlaarderveen. Verder keramiek van Lot Rooijakkers uit Gees. En tenslotte aquarellen en tekeningen van Co Raatjes uit Beilen. Ook kunstenares Lenie Waalkens uit Annen zou exposeren. Helaas is zij een week geleden plotseling overleden. Uit eerbetoon aan haar en in overleg met de familie, hebben wij toch enkele beeldenhouwwerken van haar in de kerk tentoongesteld.

De opening van deze 43ste expositie heeft plaatsgevonden op vrijdagavond 15 april jl. U kunt nog een kijkje gaan nemen t/m 8 mei aanstaande.  De openingstijden van de expositie zijn woensdag-, zaterdag- en zondagmiddag van 13.00 tot 17.00 uur. Van harte welkom!

Poster 43e expositie (pdf) >

zp klein

De aquarellen en tekeningen zijn van Co Raatjes-Dijkstra uit Beilen. Zij rondde de 3-jarige vakstudie af aan de klassieke academie te Groningen. Daarvoor schilderde ze veelal met aquarel en volgde daarvoor vele cursussen. Passie voor “gewoon” tekenen was er al maar werd door de klassieke academie weer gestimuleerd. Co Raatjes maakt graag portretten van mens en dier. Eigenlijk dienen alle onderwerpen zich aan wanneer ze het netvlies artistiek beroeren. Onlangs heeft ze nog een serie pentekeningen gemaakt van voornamelijk Drentse boerderijen. Een permanente tentoonstelling is te zien in het Fletcher hotel “De Bőrken” in Lhee.

De keramiek is van Lot Rooijakkers uit het prachtige dorpje Gees, zoals ze zelf zegt. In haar opleiding op de “kweekschool” snuffelde ze aan de klei, waarna ze de akte R (L.O. Handvaardigheid) heeft gehaald. Creatieve vakken hebben altijd haar aandacht gehad. In de jaren '80 volgde zij enkele cursussen bij Lucas Jalving in Oosterhesselen. Maar door het vele werk in het onderwijs en met opgroeiende kinderen heeft deze hobby enige jaren stil gelegen. Vanaf 2003 werkt zij met verschillende kunstenaars in ateliers. Momenteel is zij lid van AKE (Amateur Kunstenaars Emmen). De beelden zijn meestal figuratief, soms licht abstract en vaak met een komische noot. Haar passie is niet alleen het maken van beelden maar ook het gebruik van de vele stookmogelijkheden. Lot probeert ze graag uit en is altijd geïnteresseerd in nieuwe stooktechnieken. Jaarlijks gaat ze daarom ook een week naar Frankrijk om er verschillende manieren van stoken te ervaren, zoals Raku, kuilstook en zaagselstook. In 2015 heeft ze voor het eerst, in Obvara, een Oosterse stookwijze ervaren. Gedurende het gehele jaar is haar werk thuis te bezichtigen.

Tenslotte nog meer beeldhouwwerk maar nu van Henk Hoving. Na 30 jaar in de Gezondheidszorg te hebben gewerkt heeft Henk gebruik gemaakt van de VUT regeling. In het jaar 2000 is hij begonnen met boetseren bij Peta Jager te Zuidlaren. In 2003 is hij hiermee gestopt en is hij bij Mony Unger in Zuidbroek met beeldhouwen begonnen. De beelden worden soms in opdracht gemaakt. Andere beelden zijn ontstaan door de vorm van de steen en de eigen fantasie. Henk werkt met serpentijn, albast, speksteen en mergel.

Ook kunstenares Lenie Waalkens uit Annen zou exposeren. Helaas is zij een week geleden plotseling overleden. Uit eerbetoon aan haar en in overleg met de familie, hebben wij toch enkele beeldenhouwwerken van haar in de kerk tentoongesteld.